top of page
Website - pijlers.png

Daltonpijler
Verantwoordelijkheid

​​Kortom, ons doel is om kinderen zelfverzekerd en vrij van vrees de maatschappij te laten betreden. Deze kernwaarde wordt op diverse manieren geïntegreerd in ons dagelijks onderwijs en de interactie met de leerlingen

Wanneer je kinderen verantwoordelijkheid geeft, gaat dat hand in hand met het geven van vrijheden. Kinderen leren in onze Daltonschool dat vrijheden op hun beurt samengaan met het maken van keuzes. Zo vertrekken we van een leerkracht gestuurde verantwoordelijkheid naar die op kindniveau. Zo zijn de miniondernemingen een groot voorbeeld van het geven van verantwoordelijkheid. Leerlingen krijgen onder andere de vrijheid om zelfstandig te kunnen werken en plannen. Dit start reeds bij de kleuters die een beperkt aantal taken dienen af te werken binnen een afgesproken tijdspanne terwijl kinderen uit een 2de en 3de graad taken op langere termijn (één week of meer) kunnen plannen. 

 

Binnen de Daltonvisie hebben de leerlingen de vrijheid om hun eigen werkplek te kiezen, een keuzeactiviteit te kiezen naar het afwerken van de planning, te drinken of zelfstandig naar het toilet te gaan. Het is de bedoeling om kinderen te laten omgaan met hun keuzes en de hierbij horende gevolgen. Hierdoor zijn ze beter in staat om te reflecteren op de sterktes en de groeipunten. 

 

In de huidige maatschappij hebben jongeren het niet gemakkelijk om hun weg te vinden. Ze worden meer dan ooit uitgedaagd om het beste van zichzelf te geven in een wereld die draait om sociale media. We willen Daltonleerlingen helpen uitgroeien tot maatschappelijk bewuste, kritisch denkende jongvolwassenen die met een nieuwsgierige blik naar de wereld kijken. Daarbij kunnen ze aan zelfreflectie doen, in communicatie gaan met anderen en hun verantwoordelijkheden opnemen. We zijn ervan overtuigd dat onze Dalton leerlingen veerkrachtig en met beide voeten op de grond in de maatschappij staan en hun talenten op de juiste manier kunnen inzetten in een wereld die steeds evolueert.

bottom of page