top of page

Daltonpijler
Samenwerken

Samenwerking is cruciaal binnen onze school, vooral in de graadwerking. We geloven in samenwerking tussen kinderen, niet alleen binnen hun eigen klas door middel van maatjeswerk, maar ook met leeftijdsgenoten uit andere klassen. Dit bevordert niet alleen het leren van eigen ervaringen, maar ook van verschillende perspectieven. Binnen onze Daltonvisie ligt de focus op het aanleren van vaardigheden die kinderen kunnen toepassen, zelfs in uitdagende samenwerkingen. Dit omvat overleg, discussie, standpunten innemen en verdedigen, evenals luistervaardigheden en het opkomen voor zichzelf of anderen. Deze vaardigheden, gestart in de kleuterklassen, evolueren met het ouder worden van de kinderen, waarbij ze in groepsverband projecten opzetten en presenteren. Om de samenwerking te bevorderen, richten we ons ook op taalvaardigheid, omdat begrip van elkaar essentieel is voor goede communicatie. Zowel verbale als non-verbale communicatie worden gestimuleerd in een veilige omgeving, waar leraren op groei gerichte feedback geven. Zo brengen we communicatieve vaardigheden van de kinderen naar verschillende fases van bekwaamheid binnen hun leerproces, zoals aangegeven in de leercurve van Maslow. 'De belangrijkste verworvenheid van de mens is communicatie tussen de ene persoonlijkheid en de andere.' (Remmerswaal, 2008). Naast schoolniveau wordt samenwerking uitgebreid naar ouderbetrokkenheid en partners in de buurt. Ouders zijn waardevolle partners voor ons, met wie we streven naar open communicatie, gedeelde verantwoordelijkheid en actieve participatie in het leerproces. 

​

​Kortom, ons doel is om kinderen zelfverzekerd en vrij van vrees de maatschappij te laten betreden. Deze kernwaarde wordt op diverse manieren geïntegreerd in ons dagelijks onderwijs en de interactie met de leerlingen.

Website - pijlers kopie.png
bottom of page